Forums

Intreaba-ne!

Intreaba si ti se va raspunde
Public write access is disabled. Please login or register
Last post

admin
11 posts
---
Location:
United Kingdom
27.06.2011 12:26

Cum să ajungi profesor calificat în Marea Britanie?

Cei care nu sunt familiarizaţi cu sistemul britanic de învăţământ trebuie să ştie că el diferă într-o măsură majoră de cel românesc. Dacă în România după terminarea unei facultăţi de profil eşti profesor şi atât, aşteptând să treacă vremea pentru a avea un venit cât de cât decent, în Marea Britanie ierarhiile sunt bine trasate, fiecare profesor implicat în procesul educativ cunoscându-şi sarcinile şi muncind cu adevărat pentru poziţia sa în şcoala în care activează.

Există două cazuri în sistemul britanic în care eşti nevoit a urma anul de calificare ca profesor de specialitate: fie nu ai terminat o facultate de profil în Marea Britanie, fiind nevoit astfel să te califici la locul de muncă şi să urmezi anul de perfecţionare psihopedagogică (pe care ţi-l poate plăti şcoala în care eşti angajat sau îl urmezi personal şi îl achiţi tu singur la o universitate), fie ai urmat o facultate de profil în altă ţară ale cărei atestări nu sunt recunoscute în Marea Britanie. În ambele situaţii îţi începi meseria de profesor sub titulatura de necalificat, fiind nevoit ca timp de un an întreg să te supui unui şir de evaluări constante, de inspecţii la oră, de dosare interminabile, pentru a finaliza, în cazurile fericite, cu obţinirea titlului de profesor calificat şi cu o mărire considerabilă a venitului.

Ca profesor necalificat eşti nevoit să predai căte 6 lecţii a 50 de minute pe zi, fiind observat la fiecare oră (timp de un an!) de profesorul tău mentor, sau de un alt profesor din şcoală la ale cărui lecţii predai pentru a te obişnui cu clase diferite de elevi. Profesorul care asistă la oră poate interveni oricând în timpul lecţiei, fie pentru a-ţi oferi anumite explicaţii în privinţa predării, fie pentru a le atrage atenţia unor elevi mai dificili. Atribuţiile principale ale mentorului sunt de a-ţi verifica planurile de lecţie pentru fiecare oră (aceste planuri de lecţie sunt realizate sub îndrumarea sa, ele trebuind să fie finalizate cu câteva zile înainte de a susţine lecţia în cauză), de a completa un raport pentru fiecare oră, de a-ţi oferi consultaţii săptămânale în ceea ce priveşte planurile de lecţii sau în legătură cu orice problemă pe care o întâmpini la clasă. Tot mentorul este cel care realizează rapoartele trimestriale în legătură cu progresul tău la clasă şi va participa la şedinţa finală în care se stabileşte atestarea ta ca profesor calificat. Profesorii care aleg să fie mentori trebuie să aibă cel puţin 3 ani vechime, alegând aceste atribuţii nu din perspectiva financiară, pentru că nu eşti plătit, ci pentru că sunt conştienţi că dacă vor dori să urce în ierarhia şcolii vor avea nevoie de activitate suplimentară decât cea de la catedră.

Ca profesor necalificat eşti observat constant de persoane din arii diferite. Astfel că directorul adjunct asistă la orele tale o dată pe trimestru, întocmind 3 rapoarte, şeful de programe psihipedagogice te inspectează de 2 ori pe an, urmează apoi o persoană care reprezintă Guvernul şi verifică, prin inspecţia de la ora ta de 2 ori pe an, dacă programul psihopedagogic se desfăşoară în condiţii fireşti, şi în cele din urmă eşti asistat de directorul şcolii o singură dată în anul respectiv. La finalul acestui an de calificare eşti supus unei inspecţii finale care presupune în principal verificarea dosarelor întocmite de-a lungul acestui an; aceste dosare trebuie să conţină planurile de lecţie realizate, rapoartele mentorului, documente care să justifice participarea ta la diferite traninguri (dacă participi la o conferinţă despre predarea lecţiilor unor copii cu deficienţe, trebuie apoi să ataşezi un document dosarului tău cu lecţia pe care ai făcut-o la clasă care să ateste că ai aplicat ce ai învăţat la conferinţă), fişe de observaţie ale altor profesori care au interacţionat cu tine în diverse activităţi, fişe personale pe care le-ai întocmit la şedinţele cu părinţii (şedinţe realizate diferit de sistemul romînesc deoarece se stabileşte o zi în care părinţii discută personal cu profesorul, punându-se accentul pe confidenţialitate). Pe lângă aceste dosare, profesorul este nevoit să predea şi câteva ore. Trebuie specificat că persoanei care verifică dosarele în cauză i se pune la dispoziţie un birou, un termos pentru ceai sau cafea şi la amiază o gustare tip fast-food, toate din partea şcolii. Nimic din tumultul „ospitalier” românesc.

În cazul în care comisia îşi dă acordul ca tu să devii profesor calificat, lucrurile nu se sfârşesc aici, pentru că în următorul an intri în anul de definitivat. Acest an însă este mai puţin stresant în privinţa inspecţiilor; nu mai eşti observat în timpul lecţiilor, prin urmare capeţi independenţă totală în predare, mentorul şi directorul adjunct asistă la ore doar o dată pe trimestru, iar dosarul pe care trebuie să-l prezinţi mentorului nu este atât de complex. În acelaşi timp, ai mai multe ore pe săptămână, nu trebuie să faci planuri de lecţie pentru fiecare oră, ci doar să treci în caietul personal titlurile lecţiilor. De asemenea poţi deveni tutore (diriginte) pentru o anumită clasă de elevi.

Aşa stând lucrurile în sistemul britanic, nu ştiu ce va spune profesorul român căruia o inspecţie de 3-4 ore de definitivat sau grad îi dă tot anul şcolar peste cap, pentru ca la final să răsufle uşurat că a fost mult zgomot pentru nimic în fond. Rigurozitatea şi acceptarea că faci parte dintr-o ierarhie nu cred că vor caracteriza vreodată sistemul românesc de învăţământ. Nici chiar cu o creştere considerabilă de salariu. Între timp, ne analizăm profesionalismul prin alte sisteme şi ne interogăm asupra eficienţei noastre. Oricum, în România încă se crede că adevăratul profesor nu se formează ci are acel har abstract. Eu însă nu am întâlnit niciun profesor cu aureolă pe cap, iar domnul Trandafir este o specie pe cale de dispariţie. (Material scris de ANAMARIA BLANARU)


Probleme Gogule!?
diasporaonline.ro

 
You are here: Forum Intreaba-ne! Cum să ajungi profesor calificat în Marea Britanie?